Hälsa,  Kost och näring,  Root cause protocol

Vilket magnesium är bäst?

Att tänka på innan man börjar ta magnesium

Innan du börjar ta magnesium i någon form (förutom mat) läs här om hur magnesium kan påverka oss.

Magnesium sätter igång många processer i kroppen och man kan behöva införa det väldigt försiktigt, speciellt om man är trött, stressad eller sjuk. Det gäller alltså många i dagens samhälle.

Är man är trött och stressad, utmattad eller har andra hälsoproblem är det extra viktigt att se till att man balanserar andra elektrolyter, främst kalium och natrium, innan eller samtidigt som man trappar upp sin dos magnesium. Det gör man lämpligen med en binjuredricka. Magnesium kan även göra att mediciner blir mindre effektiva så ta alltid (gäller alla tillskott) några timmar ifrån.

Börja alltid väldigt försiktigt och trappa långsamt upp till ca 11 mg per kg kroppsvikt för en frisk person. Vissa behöver mer beroende på livssituation och ”magnesiumförbränning”.

Bra sätt att få i sig magnesium

Magnesium är alltid bundet till något, dvs. kelerat. En del sorter heter magnesiumkelat vilket är lite lustigt, eftersom alla sorter är ett kelat. En del sorter är bundet till ett slags salt och andra sorter till en aminosyra.

Vilken typ av magnesium som passar bäst är individuellt men det är bra att ta på flera olika sätt, gärna 

  1. i vatten
  2. som tillskott i tablettform eller pulver
  3. någon form av magnesium att ta upp genom huden och
  4. genom mat med mycket magnesium.

1. Magnesium i vatten

Magnesium finns ju mycket i havsvatten och att få i sig det i vatten är ett bra sätt för kroppen att ta upp det. Drick gärna utspritt över dagen.

  • Mineraldroppar är ett mycket bra sätt att få i sig magnesium och andra mineraler
  • Gör magnesiumvatten genom att blanda 1 l kolsyrat vatten med 1 msk magnesiumoxid och skaka. Magnesiumhydroxid löser upp sig ännu bättre. Det omvandlas då till magnesiumbikarbonat som man kan dricka av under dagen, antingen som det är eller blandat i något annat. Bikarbonat är också en av magnesiums kofaktorer så det är extra bra. Billigt är det också. Rekommenderas!
  • Magnesiumoxid/-hydroxid upplöst i vatten. I tabletter har magnesiumoxid dåligt upptag men upplöst i vatten är det mycket bättre. Ta lite utspritt över dagen. Kan vara laxerande, vilket kanske är något man vill åt ibland!
  • Man kan även ta magnesiumklorid, Nigarisalt, att dricka.
  • Det funkar också att lösa upp små mängder (1 kryddmått) epsomsalt i vatten och dricka. Kan vara väldigt lösande i större mängder!

2. Magnesium i tablettform eller pulver

Vilken form av tillskott som passar bäst är väldigt individuellt men här är de som rekommenderas:

  • Magnesiumglycinat och bisglycinat – bra biotillgänglighet. Glycinat är viktigt bla för leverns funktion och är även en signalsubstans som kan påverka GABA/glutamatbalansen vilket gör att den kan upplevas lugnande för en person och uppiggande för en annan! Mår du inte bra av glycinat, så prova en annan magnesiumsort.
  • Magnesiummalat – lättupptaglig och bra om man är trött men de som är allergiska mot äpplen kan behöva se upp då malat är äppelsyra.
  • Magnesiumtaurat – taurine är en signalsubstans som ansvarar för många funktioner i kroppen och är en form som är särskilt bra för hjärt- och kärlsystemet.
  • Magnesiumlaktat – magnesiumsaltet av mjölksyra som finns naturligt i kroppen och har bra upptag.
  • Magnesiumorotat – lättupptaglig
  • Magnesiumthreonat – sägs komma genom blodhjärnbarriären och hjälpa hjärnan
  • Magnesiumglukonat – lättupptaglig
  • Se nedan för en fil med olika rekommenderade magnesiumtillskott i tablett- eller pulverform
De här formerna av magnesium är några av de vi använder regelbundet

3. Magnesium genom huden (transdermalt)

Huden är ett stort organ och ett bra sätt att ta upp magnesium, speciellt om man har problem med matsmältning eller magen. Man kan antingen bada i magnesium eller använda det som olja, lotion eller spray.

  • Bad eller fotbad i magnesium är jättebra. Använd antingen Epsomsalt (magnesiumsulfat) eller magnesiumklorid. Inte samtidigt då det blir lite mindre effektivt. Man kan även gärna tillsätta bor och bikarbonat som är kofaktorer till magnesium.
  • Magnesiumolja eller spray kan man antingen köpa eller göra själv av magnesiumkloridflingor, tex Ancient minerals, som man blandar med vatten (gärna kokat, destillerat) eller vodka i lika delar. Man kan också blanda i tex aloe vera om man tycker det svider, eller blanda mindre stark blandning i början.
Några av alla magnesiumtillskott som är bra!

4. Magnesiumrik mat 

Mat med mycket magnesium är olika frön och nötter, baljväxter, gröna bladgrönsaker och fullkornsprodukter men också fisk och benbuljong.

Pesto med gröna blad och nötter – gott och innehåller magnesium

Magnesiumtillskott att undvika

  • Många magnesiumtillskott innehåller citrat vilket inte rekommenderas (finns ju också på stopp-listan) då det stör biotillgänglig koppar och kan irritera tarmen.
  • Hydroxid, aspartat och glutamat är inte heller bra sorter. Titta noga på innehållsförteckningen! Många har också tillsatser och fylldnadsmaterial och inte mycket rent magnesium.
  • Oxid/Hydroxid är också vanligt och billigt men tas inte upp så bra om man inte häller det i vatten, se 1. magnesiumvatten. Hämmar också upptag av järn och folsyra, så var försiktig. Men vi avråder inte helt från det. Laxerande.
  • Magnesiumspartat, -glutamat, -askorbat, -karbonat och -palmitat rekommenderas ej.

Inköpshjälp för bra sorters magnesium

Då fler och fler får upp ögonen för hur viktigt magnesium är kan listan säkert göras längre!