Anemi,  Root cause protocol

Ge blod och alternativ

Att ge blod är något väldigt bra, både för samhället men faktiskt även för hälsan!

Att ge blod är en viktig samhällsinsats som hjälper till att rädda liv kan nog alla skriva under på, så här fokuserar vi på varför det är viktigt även för hälsan. Det finns undersökningar som visar att de som lämnar blod är friskare och lever längre. Sen kan ju det bero på att det är just de friska som lämnar blod, men ändå! Vill redan nu uppmana er att inte ta järntabletterna man blir påtvingad. De motverkar hälsoaspekten som vi kommer beskriva nedan.

Är du trött, stressad och sjuk kan du behöva fokusera på att förbättra balansen av viktiga elektrolyter, mineraler och näringsämnen ett tag först, se Root cause protocol som vi rekommenderar för alla.

Varför är det viktigt att ge blod?

Många får höra att de har blodbrist, anemi, och absolut inte kan lämna blod. Tvärtom behöver man äta järnrikt, ta tillskott av järn och verkligen spara på sitt blod. Det är dock en missuppfattning baserat på en väldigt förenklad uppfattning om hur järn fungerar i kroppen. Läs mer här om ”järnbrist”, varför det uppstår och vad man kan göra åt det. Stora månatliga blödningar är faktiskt ofta ett tecken på att kroppen vill bli av med något, ofta järn.

Till skillnad från andra mineraler har kroppen inget naturligt sätt att bli av med överskott av järn förutom att blöda. Och varför skulle vi vilja bli av med järn kan man fråga sig?

Jo i princip alla har för mycket järn i sina vävnader (inget som syns i tester). Obundet överskottsjärn är väldigt reaktivt och oxiderar (rostar alltså inne i kroppen!), vilket bidrar till oxidativ stress och i förlängningen inflammation. Inflammation ligger i sin tur till grund för nästan all ohälsa, så att ge blod är därför ett viktigt steg i all läkning. Man kan komma långt med kost- och livsstilsförändringar, men många som inte blir bra har för mycket järn i vävnaderna.

Varför har vi då för mycket järn i vävnaderna? Dels är det mycket i vår moderna livsstil som förstör biotillgänglig koppar som är nödvändigt för att järnmetabolismen ska fungera som den ska i våra kroppar. När vi har för lite retinol och biotillgänglig koppar (koppar bundet till proteinet ceruloplasmin, vilket kräver retionol) kan inte järn bindas/laddas in i hemoglobin, Hb. Hemoglobin är ett protein som finns i röda blodkroppar och transporterar syre.

Dels var maten järnberikad till mitten av 90-talet i Sverige och är det fortfarande i många länder. Det järnet är inte lätt för kroppen att använda utan hamnar på fel ställe i kroppen, dvs i vävnadsceller istället för att öka hemoglobin.

Män får ge blod fyra gånger per år och det är även rekommenderat. Kvinnor som har mens rekommenderas att ge blod två gånger per år, därefter också fyra. Man ger 4,5 dl blod varje blodgivning, ca 10% av den totala blodvolymen.

Obs! Lämna inte plasma då det endast minskar viktiga mineraler och inte själva järnet vilket är syftet!

När en ger blod blir vi både av med järn och dessutom ges en signal, EPO, till makrofagerna där järn lagrats att släppa ifrån sig järn. Järnet kan då transporteras till benmärgen och andra ställen där nya blodceller utvecklas och sen användas för att bilda hemjärn, dvs man skapar ”bra” järn istället för oanvändbart järn (förutsatt att man har nog med biotillgänglig koppar/ceruloplasmin och retinol för att ladda in järn i hemoglobin). Att ge blod hjälper alltså till att ”kick-starta” kroppens återvinningssystem för järn.

Kom ihåg att vi inte behöver mer järn som i princip alla vill få oss att tro. Poängen är att få ut järnet från vävnadsceller och bli bundet i hemoglobin och därmed fungerande för att transportera syre igen!

Förutsättningar för att ge blod

För att ge blod måste man vara mellan 18 och 60 år, väga minst 50 kg och vara frisk enligt 1177.se. Dock vet vi de som är äldre som får lämna, nämligen våra föräldrar som förvisso är unga, men ändå över 60! På geblod.nu står även att man kan vara äldre om man är frisk och det verkar vara rätt lokala regler om det. Har man lämnat innan 60 verkar man kunna fortsätta länge.

Man får inte heller lämna blod om man är gravid, besökt vissa länder eller kan ha utsatts för blodburen smitta. Man får fylla i en hälsodeklaration varje gång man ska lämna blod. Blodcentralen kontollerar även om blodvärdet (hemoglobin) är tillräckligt högt.

  • För män ska Hb vara minst 135 gram per liter.
  • För kvinnor ska Hb vara minst 125 gram per liter.

Det kan gå till på lite olika sätt beroende på blodcentral. I Stockholm tar de först stick i fingret och är det tillräckligt högt går de vidare med prover från armen. Just att de sticker i fingret kan vara lite problematiskt för de som ligger på gränsen till för lågt Hb, som vi… Det finns nämligen många exempel på de som varit med om att att värdet varit mycket lägre i fingret än i armen. Det kan variera så mycket som 10 enheter! Man kan då be dem ta blodprov i armvecket istället.

Man kan också tänka på att inte träna precis innan man ska lämna blod, se till att vara varm om händerna, äta bra och dricka nog med vatten med mineraler och gärna ta flera binjuredrickor innan.

Ibland mäts även ferritin, oftast om Hb är lågt och har man för lågt, under 15-20 ca, får man inte lämna blod. Ferritin är dock inte ett relevant mått på kroppens järndepåer då det är ett intracellulärt protein, dvs. det ska vara i cellerna och kan inte mätas i ett extracellulärt medium som blodplasma eller serum. Det finns tyvärr inget bra sätt, förutom en dyr röntgen eller en biopsi, att ta reda på våra järndepåer. Lågt serum ferritin i blodet är alltså inte ett tecken på låga järndepåer. 20-50 är idealt. Dock tyder lägre ferritin än 20 ofta på lågt ceruloplasmin, dvs biotillgänglig koppar som krävs för att återvinningssystemet för järn ska fungera.

I inlägget om järnbrist – anemi finns flera tips för att få upp sitt Hb och där finns även mer information om ferritin och hur man får återvinningssystemet för järn att fungera bättre.

Alternativ till att ge blod

Att ge blod är det effektivaste sättet att bli av med överskottsjärn men tyvärr uppfyller ju inte alla kriterierna för att få göra det inom vården och det kan bli ett moment 22 – man behöver ge blod för att bli bättre men är för sjuk för att få göra det… Då finns alternativet att göra en egen flebotomi/åderlåtning. Kan låta brutalt men är egentligen det bästa alternativet till att lämna blod inom vården. Våtkoppning ska vara bra också om man kan hitta någon som gör det.

När man lämnar blod ger man 4,5 dl blod. Om man förstod varför det är så viktigt att lämna blod kan man tycka att man skulle få lämna mindre om man tex väger lite eller blir yr, illamående eller mår dåligt på annat sätt av att lämna blod. Eller kanske till och med mer om man är större och har väldigt högt järnvärde! Men så flexibelt är det tyvärr inte. Dock kan man köpa egna påsar och be någon medicinskt kunnig i bekantskapskretsen att hjälpa till att tappa en på blod. Då förslagsvis bara någon dl till att börja med.

Kanske kan insikten i hur nyttigt det är med rosmarin få oss att börja gilla den?

Förutom att lämna blod finns det ett antal andra sätt att binda, bli av med och minska upptaget av järn i kroppen:

  • Apolactoferrin – viktigt att det är APOlactoferrin som betyder att järnet saknas så att lactoferrinet ”drar åt sig” järnet. Hjälper även till att göra järn biotillgängligt och öka Hb. Tas helst lite från mat. Finns här.
  • Äppelcidervinäger – Med moder, dvs ofiltrerad är bäst. Kung Markatta har bra. Ta någon tsk eller msk i vatten direkt innan mat. Även bra för matsmältningen.
  • Fermenterad mat/grönsaker – bra även både tarmfloran. Innehåller mycket C-vitamin så ät helst inte tillsammans med järnrik mat dock.
  • Quercetin – finns mycket i lök, äpplen mm och även som tillskott. Även bra vid histaminproblematik.
  • Rosmarin – ”öppnar upp” VDR-receptorerna (rensar från patogener) också, dvs. underlättar för D-vitamin-upptaget. Alla former är bra.
  • Kurkumin (gurkmeja/turmeric)
  • Kiselgur (Diatomaceous Earth, DE) – tas separat från mat och andra tillskott eller mediciner, minst två timmar efter och en timme före, för järnbindande effekt och för att inte även kelera (binda) andra mineraler. Ett bra tillfälle kan vara morgon om man kan vänta lite med frukost eller direkt innan man lägger sig. Det finns även andra fördelar med kiselgur; det ger silica, är bra mot parasiter och hjälper till med produktion av ceruloplasmin.
  • IP6 – tas från mat och andra tillskott, minst två timmar efter eller en timme före, de kiselgur. Vi tar faktiskt mitt i natten när vi ändå ofta vaknar till.
  • Fytinsyra – riskli – blockerar järnabsorbtion
  • Ev. aktiverat kol – oklart men kan vara hjälpsamt ibland
  • Svettas – effektivt sätt att utsöndra järn. Både genom att träna och genom infraröd/vanlig bastu. Ta det försiktigt bara, bastu kan ge stor utrensande effekt! Det är också viktigt att se till att få i sig nog med elektrolyter (ta binjuredricka och magnesium).
  • Ricinoljeomslag – kladdigt men ska vara effektivt att minska järn i levern. Även bra mot histaminproblematik. Man behöver nog inte göra den mest omständliga kuren för att få något resultat, en gammal handduk indränkt i bra, värmd ricinolja med en plastpåse och värmeflaska eller dyna på i ca 45 min -1 timme verkar vara ok! Det kan dock vara bäst att börja med ännu kortare tid eftersom en del får starka avgiftningssymptom. Louisa Willams ND har en bra sida med mer information.

Flera av de här sakerna har erkänt positiva effekter på hälsan. Kurkumin tex är en känd stark antioxidant och ofta rekommenderat för sin antiinflammatoriska effekt. Kan det vara så att det faktiskt är de järnbindande effekterna som är en stor del av anledningen?

Ofta har man också kombinerat järnrik mat med sådant som hämmar upptaget, tex kryddor som rosmarin. Slump? Synd bara att rosmarin kan vara den äckligaste kryddan vi vet, hehe.