D-vitamin,  Hälsa,  Kost och näring,  Root cause protocol,  Sömn,  Stress

Hur man börjar med Root cause protocol

Introduktion till hur man börjar med RCP

Det kan kännas komplicerat och dyrt, och ja, det är en del att sätta sig in i, skaffa hem och komma igång med. Allt ska dock inte införas på en gång och flera saker är inte dyra, utan vanlig mat som man ju ändå äter. Många får även bra effekter bara av att sluta med vissa saker, tex tillskott som redan kostar pengar, och införa bara några nya delar. Ta det i små steg och lita på processen.

Protokollet finns att ladda ner på engelska från https://therootcauseprotocol.com/, vilket vi rekommenderar alla att göra. Dock inget måste för att sätt igång! Tester är inte heller något måste för att sätta igång, kan vara intressant men i princip alla mår bra av protokollet.

Här på bloggen kommer vi att dela många tips om hur man kan göra för att följa protokollet, vad som är bra att börja med, mm.  

Root cause protocol instruktionsmanual att ladda ner gratis

Fokus i RCP är alltså att öka biotillgänglig koppar (även kallat ceruloplasmin, eller egentligen kopparberoende enzymer i rätt aktiv form) för att minska obundet, överflödigt inflammatoriskt järn i våra vävnader.

I dagens samhälle gör vi dock ofta en massa saker som förstör eller hindrar biotillgänglig koppar på olika sätt; tar vissa tillskott, äter fel och utsätter oss för gifter. Första steget i protokollet är därför att sluta med det – ”Stopp”.

Nästa steg är att börja med ett antal tillskott, äta viss mat och inte minst införa andra livsstilsrelaterade element – ”Start”. De är uppdelade i olika faser och vissa kan man införa genast medan andra behöver komma i viss ordning och införas försiktigt.

Stopp enligt RCP

Tillskott att sluta med:

  • Järn
  • D-vitamin
  • Kalcium
  • Zink
  • Molybdenum
  • Askorbinsyra (dvs det som ofta kallas c-vitamin)
  • Allt som med citrat eller citronsyra (både tillskott och mat)
  • Alla som innehåller något av ovan, tex multivitaminer

Här kan ni läsa mer om varför de här Stoppen är så viktiga.

Mat och övrigt att sluta med:

Bara att sluta med de här sakerna hjälper många må bättre. Inte så bara, men viktigt!

Att tänka på när man inför Start enligt RCP

När man hör ordet protokoll tänker man lätt att det är en exakt gång att följa till punk och pricka. Riktigt så är det inte med Root cause protocol. Vi har alla olika förutsättningar och biokemi, mycket beroende på vår stressnivå, närings- och övrig hälsostatus.

När man börjar ge kroppen mineraler och olika byggstenar börjar många kroppsprocesser fungera bättre vilket kräver mycket energi. Du kan därför få olika symptom (utrensningssymptom, ont på olika ställen, svullen, trött och yr etc.) och faktiskt må sämre ett tag, speciellt om du går för snabbt fram.

Det betonas därför ofta att införa allt på Start-listan mycket långsamt, en sak i taget och i små doser, så ni hinner känna efter hur kroppen reagerar. Det gäller speciellt magnesium, DE (Diatomactus earth) och andra delar som kan orsaka utrensningar eller skapa andra obalanser i mineraler.

Hur lång tid det tar att införa allt är väldigt individuellt, det kan vara allt från några veckor till år. Likaså varierar det mycket hur snabbt man märker resultat. Säkert är att det kräver tålamod och att man ser det som en långsiktig process; en investering i din hälsa på lång sikt!

Man slutar inte heller med delar av protokollet utan de bygger på varandra, och många fortsätter man med hela livet.

Översikt Start

Här finns en pdf med översikt över ”Start” och vad syftet med varje del är.

Start fas X enligt RCP

Fas X är ett antal livsstilsfaktorer som är precis lika viktiga att börja med som tillskott och att äta näringsrik mat och man kan börja när som helst, självklart utifrån ens personliga förutsättningar. Man måste alltid lyssna på kroppen!

  • Ge blod

För många är att ge blod ett effektivt sätt att minska obundet, överskottsjärn som skapar inflammation, och kicka igång kroppens återvinningssystem för järn. Ta dock inte järntillskotten som du i princip blir påtvingad!

Vissa behöver införa andra delar av protokollet innan de ger blod eftersom det även minskar mineraler i kroppen. Vi rekommenderar att man börjar med mineraldroppar, binjuredricka och gärna lever och torskleverolja några månader innan man ger blod om man inte känner sig helt pigg.

Det finns andra sätt att bli av med överskottsjärn som är ett bra komplement och som man även kan fokusera på om man har svårt att lämna blod, tex tills Hb har nått ok nivå. Här finns tips på andra saker man kan göra för att binda järn om man inte kan lämna blod av någon anledning.

Att du fått höra att du har järnbrist är egenligen inget fysiskt hinder. Mer om järnbrist och vad man gör åt det här.

  • Var ute i solen

Solen hjälper oss skapa D-vitamin, hjälper oss aktivera biotillgänglig koppar och reglerar vår dygnsrytm (den cirkadiska rytmen som styr vår sömn). Inte helt lätt på våra breddgrader men man får göra så gott man kan! Några minuter mitt på dagen under den mörkaste tiden kan göra stor skillnad.

  • Rör på dig

Att röra sig, i den utsträckning man kan, är bra är nog något alla som är intresserade av hälsa är överens om. Det stärker immunförsvaret, motverkar stress, sänker blodsocker och insulinpåslag, förbättrar sömnen mm. Rörelse ska dock ge energi, inte göra dig tröttare dagen efter. Det behöver inte vara maxad träning utan kanske promenader, trädgårdsarbete, dans eller styrketräning i den mån kroppen är redo för det. Mer är inte alltid bättre.

  • Adressera överkänslighet mot mat och miljögifter

Root cause protocol rekommenderar AAT och NAET för överkänsligheter mot mat mm men de metoderna finns inte i Sverige vad vi vet. Man kan hitta delar av det dock och många har fått bra resultat av bioresonansbehandlingar, kinesiologi, akupunktur eller akupressur.

Läs mer här om histaminintolerans och hur man kan hantera det.

En annan viktig sak är att se till att man tar upp näringen i maten på ett bra sätt, dvs har en fungerande tarm och matsmältning. För att hjälpa till att smälta maten rekommenderas äppelcidervinäger i vatten strax innan man äter (gott om man gillar surt!) och även matsmältningsenzymer och saltsyretabletter.

  • Hantera stress och emotionella trauman med EFT

Inom RCP rekommenderas EFT, Emotional Freedom technique, eller knackning som det också kallas på svenska, till alla. Vissa gillar dock andra metoder och det viktigaste är att försöka hantera sin stress på något sätt och därmed minska sin förbränning av magnesium och tillåta mineralerna i kroppen att balanseras.

  • Begränsa exponering för blått ljus

Blått ljus kommer från våra mobiler, datorer och andra skärmar och producerar väteperoxid som är en källa till oxidativ stress för våra ögon.

  • Sov tillräckligt

Sömn är viktigt för att vi ska må bra, ha energi och känna oss glada. Det stärker även immunförsvaret, hjälper kroppen återhämta sig och utföra sina viktiga processer samt gör att vi orkar med alla andra livstilsförändringar!

Start fas 1 enligt RCP

Här numrerar vi delarna då det rekommenderas att ta dem i en viss ordning. Upprepar att man ska börja väldigt försiktigt, ta en sak i taget och känna efter hur det känns i kroppen.

1. Mineraldroppar

Aussie Trace Minerals (finns även andra rekommenderade sorter man kan köpa från tex Amazon eller iherb)

Ta en droppe i vatten och drick och öka sakta upp till rekommenderad dos på flaskan. Sprid gärna ut det över dagen i det vatten du dricker.

2. Binjuredricka eller ”Adrenal cocktail (AC)”

  • Stöttar binjurna och ger kroppen viktiga elektrolyter. Många har redan låga kalium- och natriumnivåer i vävnaderna och de behöver höjas innan man börjar med magnesium. Magnesium kan nämligen sänka natrium och natrium behövs för att se till att kalium kommer in i cellerna.
  • Målet är att varje binjuredricka ska innehålla 60mg naturligt c-vitamin, 375 mg kalium och 460 mg natrium (oraffinerat salt). Det är inte superviktigt med exakta nivåer, man kan behöva justera lite beroende på hur man reagerar, men det är en bra riktlinje. Man börjar med en och kan öka på till flera om dagen vid behov.
  • För bästa upptag rekommenderas att ta mellan måltider på tom mage och skilt från andra vitaminer och mineraler, tex en timme innan mat eller två timmar efter. Det passar dock inte alla och det är bättre att få i sig näringen vid vilken tidpunkt som helst än inte alls!
  • Det finns färdiga tillskott att köpa, enklast, men dyrt. Man kan även blanda själv enligt olika recept, tex orginalreceptet som innehåller kokosvatten eller vinsten, apelsinjuice och havssalt (tex Celtic sea salt eller Urtekram fint atlantsalt).
  • Rekommenderad dagsdos för kalium är 4700 mg vilket man ju inte får från drickan så det är viktigt att äta tillräckligt med kaliumrik mat som tex zucchini, hampafrön, rotselleri, sötpotatis, banan, avokado och makrill. Använd gärna en app, tex Cronometer, för att kolla hur mycket du får i dig!
  • Ashwaganda kan också hjälpa binjurarna men är valfritt.
  • Kalium behöver precis som magnesium mätas i röda blodkroppar för att vara rättvisande.
  • Läs mer om binjuredricka här.

Läs mer om olika recept på binjuredricka här.

3. Naturligt C-vitamin

Naturligt C-vitamin är en viktig källa till biotillgänglig koppar och stöttar binjurarna och immunförsvaret. Det är dock viktigt att veta att naturligt C-vitamin inte samma sak som askorbinsyra, utan innehåller hela C-vitaminkomplexet och kommer från matkällor. Askorbinsyra är på Stopp-listan.

400 – 800 mg per dag rekommenderas och det kan man få från vissa tillskott, samt olika frukt- och bärpulver eller C-vitaminrik mat.

  • Innate C-400 (högst en om dagen då den innehåller lite askorbinsyra, dela gärna och ta två gånger per dag) och Helhetshälsas Eko-C är bra tillskott utan askorbinsyra
  • Nypon, camu camu, acerola finns som pulver och innehåller mycket c-vitamin. Tänk på att de inte får var upphettade över 40 grader, då förstörs mycket av C-vitaminet.
  • Surkål (opastöriserad), grönkål, rödkål, nässlor, persilja och vinbär, rönnbär mm är lokala livsmedel som innehåller mycket C-vitamin!

4. Magnesium

  • Magnesium är en oehört viktig mineral för att skapa energi och egentligen för att det mesta i kroppen ska fungera bra. Magnesium är kopplat till 3 751 enzymfunktioner i kroppen och eftersom enzymer är det som sätter igång en massa processer i kroppen kan man behöva börja försiktigt. Vissa som har stora brister blir väldigt trötta av magnesium.
  • Det är viktigt att se till att man balanserar magnesium med kalium och natrium för att inte ställa till med nya obalanser i kroppen. Därför kommer magneium efter binjuredrickan.
  • Målet är att nå upp till 10 mg magnesium per kg kroppsvikt men man får börja med mycket mindre och jobba sig uppåt. Det är inte alltid helt lätt att se vad mängden rent magnesium är i olika tillskott då det i tablettform alltid är bundet till något, man får leta i innehållsförteckningen. Hur stor vår ”magnesiumförbränning” är spelar också roll i hur mycket magnesium vi behöver. Självklart är det prio att försöka minska den, dvs allt som stressar kroppen.
  • Vilken typ av magnesium som passar bäst är individuellt men det är bra att ta på flera olika sätt, gärna 1. både i vatten 2. som tillskott 3. någon form av magnesium att ta upp genom huden och 4. även äta mat med magnesium.
  • Läs mer om rekommenderade magnesiumsorter här.
  • Läs mer om hur viktigt magnesium är och varför vi ofta har brist här.

5. Torskleverolja

Torskleverolja är en riktig hälsokur och (cod liver oil, CLO) innehåller massor av retinol (A-vitamin) som är viktigt för att aktivera biotillgänglig koppar. Det innehåller även Omega 3 men det är retinolet man främst vill åt. Genom torskleverolja får man även D-vitamin i rätt kombination med A-vitamin (läs mer om D-vitamin här). Dock kan oljor lätt oxidera och därför rekommenderas endast ett fåtal märken:

  • Rositas är bäst då den produceras på ett hållbart sätt och innehåller mest näring.
  • Jigsaw Alaskan Cod liver oil (är lite svår att få tag på i Sverige)
  • Nordic Natural Arctic Cod Liver Oil innehåller dock inte lika mycket A- och D som Rositas. Se till att den inte har tillsatt D-vitamin.

För vuxna, starta långsamt och bygg upp till en dos torskleverolja som ger 3000 IU A-vitamin per dag. För barn är rekommenderad dagsdos (RDI) A-vitamin 1333 IU och det ökar till 2333 IU när de blir äldre. Ammar du rekommenderas upp till 4,333IU.

Kom ihåg att de studier som visat att för mycket A-vitamin kan vara farligt är gjorda på syntetiskt A-vitamin (retinyl palmitat – inte bra), inte naturligt från djurriket. A-vitamin från frukt och grönsaker, karotenoider, kan omvandlas till retinol, men det är inte lika effektivt och vissa personer har även problem med omvandlingen.

Torskleverolja kan ha en blodförtunnande effekt så var försiktig att kombinera med sådana mediciner och även i slutet av en graviditet.

6. E-vitamin från matkällor

E-vitamin är en kraftfull antioxdidant så målet är att få i sig någon källa varje dag. E-vitamin är en fettlöslig vitamin och som vanligt med oljor från växtriket oxiderar det lätt. Det är därför viktigt att hitta en bra källa. De som rekommenderas är:

E-vitamin kan ha en blodförtunnande effekt så var försiktig att kombinera med sådana mediciner.

7. Näringrik, ekologisk mat

Målet är att äta mer näringsrikt genom att göra kloka val. Istället för processad och packeterad mat i olika form är fokus att äta mer färsk, lokal, ekologisk, gräsbetad, vilt och naturligt uppfödd mat. Fokusera även gärna på att få i dig mycket retinol, dvs A-vitamin från djurriket. Det får man från lever, torskleverolja, fet fisk men även från smör, ägg och ost. Undvik tillsatser, dåliga inflammatoriska oljor och fetter och mat av dålig kvalitet.

En ”ancestral diet” eller ”paleo template diet”, dvs ren mat (utan tillsatser) med en blandning av mycket bra fetter, moderat protein- och kolhydratintag rekommenderas för de flesta. Det är så vi själva äter största delen av tiden. Vi äter inte glutenfritt men det är hjälpsamt för många.

Vissa kan behöva en ännu striktare anti-inflammatorisk kost som tex Paleo, AIP eller GAPS, alternativt äta någon annan typ av elimineringsdiet ett tag, tex låghistamin eller lågoxalat. Målet är dock att kunna äta varierad, näringsrik mat.

Start fas 2 enligt RCP

B-vitaminer i naturlig form är fas två i protokollet. B-vitaminer i syntetisk form är inte med på Stopp-listan men det är inte rekommenderat då kroppen inte kan ta upp dem och använda på rätt sätt, precis som de flesta syntetiska vitaminer.

B-vitaminer får man istället bäst genom bipollen, ekologisk nötlever och stabiliserat riskli:

  • Bipollen är fantastisk näringsrikt och innehåller förutom B-vitaminer en mängd andra vitaminer, mineraler, enzymer, aminosyror och spårämnen. Köp helst lokal och/eller ekologisk.

    Börja med något korn och öka till 1/2 till 1 tsk per dag, ta det speciellt försiktigt om du har histaminproblematik.

    Bipollen hjälper även till att öka biotillgänglig koppar.
  • Ekologisk nötlever – naturens mest fantastiska närings- och mineralpiller! Bäst är att äta lever, ca 110-170 g, en gång i veckan. Klarar man inte det finns frystorkad att köpa i pillerform. Man kan också ta lever och skära i små bitar när den är halvfryst som man sen tar som piller. Bra källa för B12.

    Och nej, det lagras inte gifter i lever. Levern processar gifter och ser till att kroppen kan göra sig av med dem. Tvärtom innehåller lever många av de näringsämnen som behövs för att kroppens avgiftning ska fungera. Dock är eko att föredra.
  • Stabiliserat riskli (Rice Bran) innehåller flera B-vitaminer och kelerar även järn, dvs hjälper oss bli av med överskott. Därför rekommenderas att ta 1-2 tsk per dag skilt från mat. NOW Foods Stabilized Rice Bran är det rekommenderade märket som tyvärr är rätt svårt att få tag på i Sverige.
  • Näringsjäst utan tillsatta syntetiska B-vitaminer är också en bra källa. Det kommer nog läggas till nästa RCP-manual.

För att få alla B-vitaminer är målet att införa alla delarna. Eftersom lever, riskli, bipollen och även näringsjäst är mat kan man börja med det direkt. Kom dock ihåg att man måste börja försiktigt. Vissa får histaminreaktioner av både bipollen, lever och riskli, vilket i sig är ett tecken på att man behöver mer biotillgänglig koppar. DAO, ett enzym som bryter ner histamin, är kopparberoende.

Histaminreaktioner kan visa sig efter ett tag eftersom det är som en hink som fylls på och när den blir full kan symptomen komma. Tex illamående, magbesvär, brännande känsla i munnen, hudbesvär och andra allergiliknande symptom, huvudvärk och migrän, hjärtklappning, blodtrycksfall, ångest och trötthet. Att införa delarna i protokollet VÄLDIGT långsamt hjälper dock till med roten till histaminproblematiken. Finns många som vittnat om det.

Bipollen med fjällfil och färska blåbär

Start fas 3 enligt RCP

  • Silica/Kiselgur (Diatomacteous Earth, DE) stimulerar produktionen av biotillgänglig koppar (ceruloplasmin) och binder även järn.
    Tas i vatten separat från mat och andra tillskott. Börja väldigt försiktigt då det kan ha utrensande egenskaper. Köp en sort som är ”food grade”.
  • Bor är ett viktigt, men missförstått mineral, som många har brist på.
    Bor är viktigt för bra ben- och ledfunktion, det reglerar absorptionen och metabolismen av kalcium, magnesium och fosfor genom sitt inflytande på bisköldkörtlarna. Bor är också viktigt för att höja magnesiumnivåerna inne i cellen.

    Bor kan man köpa som Borax (ja det är ett tvättmedel:-)) på Ebay UK (Borax Sodium Tetraborate Decahydrate 99.9%) och göra en svag vattenlösning av.
    Koka upp 1 l vatten som får svalna lite. Rör sedan ner 1 tsk Borax så att det löser sig. Ta sen 1 tsk av lösningen vilket motsvarar 3 mg bor, gärna till mat. Bor kan upplevas uppiggande så det är bra att ta tidigt på dagen.

    Det finns även kapslar att köpa, tex NOW Boron eller Trace Minerals Research Ionic Boron, men det är mycket dyrare och många vittnar om att det inte heller är lika effektivt.

    Bor kan sätta igång många processer och göra att man får olika symptom i kroppen när kalcium mm rör sig så man får börja försiktigt (som med allt!). Till barn eller känsliga personer rekommenderas några katrinplommon per dag. En liten mängd bor finns också i mineraldropparna.

    Vissa kan även behöva öka till en mycket större dos för att uppleva positiva effekter.
  • Taurin är en mycket viktig aminosyra bla för leverns funktion samt produktionen av galla som är viktigt för matsmältningen och upptaget av mineraler. Tauringproduktionen minskar med åren så extra viktigt att ta för de som passerat 40. Glycinat sänker även taurin så viktigt komplement till magnesiumglycinat!

    Taurin har en lugnande effekt så bra att ta på kvällen, gärna på tom mage och inte samtidigt som proteinrik mat då det lätt binder till proteiner. Ska inte heller tas om man druckit alkohol.

    Billigt taurin kan man köpa på Gymgrossisten men finns även i kapselform.

  • Jod är ett viktigt mineral som dock kommer sist i protokollet eftersom magnesium- och selen-RBC behöver vara optimala innan det införs i tillskottsform. Jod kan nämligen vara vara väldigt utrensande och ge olika symptom.

    Tills dess kan man gärna föra in någon form av jodrik mat som kelp, sjögräs, skaldjur och tranbär varje dag.

Gå gärna med i Facebook-gruppen Magnesium och hälsa för alla för att ställa frågor och diskutera vidare!

Här finns mer information om Root cause protocol och relaterade ämnen.