Hälsa,  Sömn,  Stress

Sömn – grunden för all hälsa

Vi skulle faktiskt säga att sömnen är grunden för all hälsa. Sömn är otroligt viktigt för att vi ska må bra, ha energi och känna oss glada och det kommer fler och fler studier och även böcker om sömn. Ett hett ämne helt klart och forskningen visar mer och mer tydligt hur viktig tillräckligt lång och bra sömn är. Har vi sovit bra kan vi lättare hålla i goda vanor som också leder till bättre hälsa och lycka.

Själv känner jag tydligt, utan några som helst studier, hur viktig sömnen är för hur jag mår! Jag märker även tydligt på mina barns humör om de fått för lite sömn och har alltid varit fokuserad på att de ska sova tillräckligt. Vad som är tillräckligt är såklart individuellt men vi tror att många barn och ungdomar får för lite sömn, och även vuxna förstås.

Innehåll på sidan:

Att vara ”sömnstörd”

”Sova kan jag göra sen” säger en del och menar att de har för mycket annat viktigt att göra för att slösa bort tid på att sova. Jag har också varit där, var alltid trött under skoltiden eftersom jag gick och la mig för sent och så fortsatte det. Man vande sig och sömnen var inget egentligt problem; jag somnade alltid, sov länge och hade mycket energi, fram tills jag fick barn. Att få sin sömn störd på natten och även bli så utarmad på mineraler som graviditeter naturligt innebär var ingen bra kombination och jag fick stora sömnproblem.

Nu är det mycket bättre och för det mesta klarar jag att få 7-8 timmars sömn varje natt med bra kvalitet. Hade jag vetat det jag vet nu om mineraler och andra metoder för bättre sömn så kanske sömnproblemen gått över fortare. Stress, även positiv, är fortfarande min akilleshäl och sömnproblemen kan komma ibland nu också (speciellt om jag är uppe i något och mycket tankar snurrar. Oftast är det positiva tankar och planer vilket dock inte spelar något roll, hamnar ändå inte i det parasympatiska nervsystemet).

Att sova har blivit ett fokus och jag försöker se till att både komma i säng i tid och varva ner så jag ska få tillräckligt med både djupsömn och REM-sömn. Jag lyckas absolut inte alltid och har nu kommit så pass långt att jag inte stressar upp mig över det (vilket i sig kan förstöra sömnen!) Blir det någon mindre bra natt är det inte hela världen, men jag försöker då lägga mig lite tidigare för att få extra mycket återhämtande sömn (vilket min Oura-ring hjälper mig följa upp).

De flesta vuxna behöver 7-9 timmars sömn. Behöver man mer kan man behöva funderar på om det är något annat som är underliggande, dvs något som stör sömnkvaliteten? Visst klarar man sig med mindre än 7 timmar ett tag men de flesta sömnforskare är överens om att det inte är optimalt. Barn behöver 12 timmar långt upp i åldrarna och tonåringar minst 9-10 timmars sömn, gärna mer!

Varför är sömnen så viktig?

Förutom att livet känns betydligt lättare och roligare att leva när man inte är trött finns det rent fysiska aspekter av sömn. När vi sover återhämtar sig kroppen och många olika vitala processer sker. Det finns studier som visar att dålig sömn påverkar hormoner vilket skapar insulinresistans som banar vägen för diabetes och många andra metabola (ämnesomsättnings) problem. Andra studier visar att dålig sömn bidrar till hjärt-kärlproblem, psykiska problem, dåligt immunförsvar och högt blodtryck.

När vi sover ”tvättar” det glymfatiska systemet hjärnan så vi får bättre minne och kognitiv funktion. Att sova gör oss faktiskt både med smartare, snyggare (inte för att det är det viktigaste men ändå 🙂 ) och lyckligare!

Jag har ofta funderat på vad som kommer först; sömnbrist eller utmattning/depression? Vad jag vet är att allt känns jobbigare på kvällen när man är trött. Brukar ofta påminna mina barn om att inte tänka på massa ”problem när det är dags att sova utan istället lita på att de kommer lösa det när de har sovit och är piggare igen. Fungerar!

Prova det här för bättre sömn

Hur gör du då om du verkligen vill sova men inte kan? Det är ett väldigt vanligt problem med flera olika uttryck. Antingen kan problemet vara att man inte kan somna, att man vaknar mitt i natten och inte kan somna om, vaknar många gånger varje natt eller att man vaknar alldeles för tidigt på morgonen och inte kan somna om.

Många gånger handlar det om att vi inte gett oss själva förutsättningar för en bra natts sömn. Stress av olika slag som gör att vi inte kommer ner i kroppens lugn och ro-system, det parasympatiska nervsystemet, är en vanlig orsak. Fokus bör alltså vara att jobba på livsstilsfaktorer som att hantera stress, äta näringsrik mat, röra sig, se till att vara ute i dagsljus, gärna i naturen mm men också se till att ha en bra sovmiljö och kvällsrutin.

Är ditt problem att somna och somna har Anna Sparre skrivit om en effektiv metod för att somna snabbt. Fungerar bra men kräver lite övning tycker vi. https://4health.se/hur-du-somnar-inom-2-minuter

Här är fler tips att prova för bättre sömn:

  • Stäng av skärmar som avger blått ljus senast en timme innan läggdags, helst tidigare. Använd gärna glasögon som blockerar det blåa ljuset.
  • Se till att få dagsljus så tidigt på dagen som möjligt. Dvs. gå ut och använd inte solglasögon då!
  • Se till att röra på dig under dagen.
  • Se till att inte ha brist på mineraler, främst magnesium, kalium och salt. Läs mer om det under Root cause protocol.
  • Ha ett anteckningblock vid sängen så att du enkelt kan skriva upp idéer, tankar, mm, som snurrar runt i huvudet när du egentligen ska sova.
  • Ät en del kolhydrater till kvällsmaten men ät inte för sent.
  • Testa att tejpa (!) munnen för att undvika att andas genom munnen när du sover. Det finns speciell sömntejp.
  • Sluta HELT med kaffe. Jo, den där koppen på morgonen kan påverka sömnen. Vissa kallar kaffe för flytande stress…
  • Sluta HELT med alkohol. Det kanske hjälper en att somna, men sömnkvaliteten blir klart sämre.

Kanske är inte ditt problem just att somna eller somna om utan se till att gå och lägga dig i tid? Här är några tips:

  • Ställ en klocka för läggdags
  • Gör dig i ordning direkt efter middagen eller samtidigt som ev barn
  • Läs en halvtråkig bok istället för spännande serie
Mina blueblockers får alltid min man att skratta. Bjuder på det, mer och mer excentrisk för varje år:-)

Två personer som vi följt länge och som skrivit en hel del om sömn är Anna Sparre med bloggen 4health och Martina Johansson med bloggen Next Level Biohacking.

Gretchen Rubin har också skrivit mycket bra om sömn. Läs gärna mer där!