Hälsa,  Kost och näring

Magnesium – vårt viktigaste mineral

Magnesium är ett mycket viktigt mineral och något som de flesta av oss har brist på. Inte konstigt i dagens samhälle eftersom stress gör att vi förbrukar massor av magnesium! Magnesium används för otaliga processer i kroppen, många kopplade till kroppens energiproduktion och det är många ohälsosymptom som hänger ihop med magnesiumbrist. Varenda cell i kroppen behöver rätt mängd magnesium för att fungera, kanske speciellt vår hjärna, hjärta, lever (avgiftning mm) och reproduktionsorgan som innehåller flest mitokondrier (cellernas kraftpaket som skapar energi) men även muskler, benstomme, hjärtat och ja, alla organ. De flesta behöver därför se till att förbättra sin magnesiumstatus för att må så bra som möjligt. 

Innehåll på sidan

Många mineraler är viktiga i kroppen men det finns en hierarki och magnesium är viktigast. En expert på magnesium liknade det med en skolklass där läraren motsvarar magnesium och eleverna de övriga mineralerna. Om någon av eleverna är borta fungerar det ofta ok, men om läraren är borta blir det lätt oordning. Kroppen hittar andra sätt runt magnesiumbrist men fungerar inte optimalt.

Det finns dock en del viktiga saker att tänka på innan man går och köper första bästa tillskott. Dels är inte alla tillskott i en bra biotillgänglig (dvs lättupptaglig) form, dels är magnesium kraftfullt och behöver balanseras med andra elektrolyter (främst natrium och kalium), speciellt om du är trött och/eller stressad. Risken är annars stor att man skapar nya problem i kroppen och faktiskt mår sämre!

Magnesium finns också i mycket mat och att äta näringsrikt och minska sin ”magnesiumförbränning”, dvs allt som stressar kroppen bör vara första prio. Mat med mycket magnesium är bland annat frön och nötter, baljväxter, gröna bladgrönsaker och fullkornsprodukter.

Läs mer om olika saker som kan stressa kroppen här.

Mildred Seelig och Carolyn Dean, MD, ND har forskat mycket på magnesium och är bra källor till mer information. Här är också en lång men bra artikel.

Att tänka på innan man börjar ta tillskott av magnesium

Då magnesium sätter igång många processer i kroppen kan man behöva införa det väldigt försiktigt, speciellt om man är trött, stressad eller sjuk. Det gäller alltså många i dagens samhälle.

Är man är trött och stressad, utmattad eller har andra hälsoproblem är det extra viktigt att se till att man balanserar andra elektrolyter, främst kalium och natrium, innan eller samtidigt som man trappar upp sin dos magnesium.

  • Kalium förbrukas snabbt vid stress och är ofta lågt om man är trött, stressad och/eller sjuk.
  • Magnesium är ett ”mastermineral” som bla reglerar natrium/kaliumpumpen i cellerna.
  • Magnesium kan göra att natrium trycks ner och eftersom natrium behövs för att få in kalium i cellerna leder det till ännu mer brist på kalium.
  • Det betyder att man kan bli väldigt trött och dålig av att ta magnesium utan att ha tillräckligt med kalium och natrium.
  • Hur mycket av varje man behöver är individuellt och man får prova sig fram. Kalium kan vara svårt att få upp så det är en balansakt.
  • Kalium finns mycket i alger, grönsaker och frukt.
  • Var inte rädd för att äta salt. Det är skillnad på dåligt, raffinerat salt och oraffinerat havs- eller himalayasalt.

Är du trött och stressad rekommenderas en binjuredricka eller ”Adrenal cocktail” som innehåller naturligt C-vitamin, kalium och natrium (oraffinerat salt) som ger binjurarna näring och hjälper till att återställa balansen av elektrolyter. Här finns recept och mer information.

Innan man tar tillskott rekommenderas förutom binjuredricka att börja med mineraldroppar som ger kroppen en liten mängd av många viktiga mineraler i en biotillgänglig form, dvs lättupptaglig för kroppen. Börja försiktigt med bara någon droppe och känn efter hur du reagerar för att sedan öka upp till rekommenderad dos. Aussie trace minerals är ett bra märke men alla mineraldroppar brukar vara ok.

Havsvatten innehåller även magnesium. Kanske en anledning till att man mår så bra av bad!

Magnesium styr kroppens processer

  • Magnesium gör så att 3 751 enzymer fungerar och är allstå ansvarigt för en stor del av alla enzymatiska funktioner i kroppen. Uttryckt på ett annat sätt så behövs magnesium för 42% av kroppens 9000 enzymer.
  • Enzymer krävs för varje biokemisk reaktion i kroppens alla celler varje sekund, och mineraler är som nycklar som låser upp enzymfunktionen.
  • ATP är cellernas energimolekyl och för att fungera måste ATP vara bunden till en magnesiumjon, så energi är faktiskt magnesium-ATP (Mg-ATP).
  • Magnesium krävs för att omvandla D-vitamin till en aktiv, användbar form i kroppen.
  • Magnesium krävs för att kalcium ska metaboliseras på rätt sätt, dvs absorberas och hamna där det ska.
  • Magnesium används av kroppens alla avgiftningssystem och är nödvändigt för att neutralisera toxiner (gifter).
  • Magnesium är alltså viktigt på många sätt men en av dess styrkor är att det ändrar strukturen på viktiga kemikalier så att de kan användas optimalt i våra kroppar och i cellerna. Detta gäller alltså för tex ATP (cellernas energimolekyl) och ceruloplasmin (oerhört viktigt enzym).

Stress, magnesiumbrist och inflammation

  • Stresshormoner försämrar upptaget av magnesium och ökar utsöndringen av magnesium genom urinen. 
  • Brist på magnesium ökar i sin tur utsöndringen av stresshormoner (främst kortisol och aldosteron) oerhört mycket.
  • Magnesiumbrist gör att oxidativ stress ökar eftersom järn behöver tas om hand på rätt sätt av enzymer. Saknas magnesium för att aktivera enzymfunktioner får vi mer obundet, ej användbart och därmed inflammatoriskt järn som bidrar till oxidativ stress.
  • Oxidativ stress leder i sin tur till högre förbrukning av magnesium
  • En cell som är full med obundet, ej användbart järn blir sur vilket gör att magnesium inte trivs och försvinner ut i serum. Kroppen håller magnesium konstant i serum vilket också leder till utsöndring genom urinen.
  • Vi får en ond cirkel av stress, magnesiumbrist och inflammation!
  • Vi behöver alltså jobba både på att hantera stress, öka magnesiumintag och minsta obundet, inflammatoriskt järn. Det är också fokus i Root cause protocol som vi skriver mycket om och rekommenderar för alla.

Symptom på magnesiumbrist

Det finns många symptom på magnesiumbrist varav några vanliga är:

  • Oro och depression
  • Trötthet och sömnproblem
  • Restless legs
  • Matsmältningsproblem, förstoppning
  • Ryckningar och muskelkramper
  • Huvudvärk
  • Humörsvängningar
  • Mensvärk, PMS
  • Artit, osteoporos
  • Hicka
  • Illamående och yrsel
  • Hjärtklappning
  • Högt blodsocker

Oftast är inte lösningen att endast öka intag av magnesium utan ett helhetsangrepp behövs, se ovan ”Att tänka på innan man börjar ta tillskott av magnesium”.

För att veta om man har magnesiumbrist måste man mäta i röda blodceller eftersom kroppen håller det relativt konstant i serum. Det görs dock tyvärr i princip aldrig. Hårmineraltest kan också visa nivån.

Orsaker till magnesiumbrist

  • Stress påverkar kroppens nivå av magnesium negativt på flera olika sätt. Allt som stressar kroppen ökar förbränningen av magnesium.
  • Problem med matsmältningen och dåligt upptag i tarmen.
  • Vi äter mycket förädlad och processad mat där magnesiuminnehållet förstörts och produkten minskat i näring.
  • Socker och olika sötningsmedel, mediciner, koffein, alkohol och kemikalier i olika produkter gör att vi använder upp mycket magnesium som krävs för metabolisering och avgiftning.
  • Konventionellt, storskaligt jordbruk har gjort att våra jordar blivit utarmade på mineraler. Vissa grödor odlas inte heller i marken och kan då inte ta upp mineraler.
  • GMO, dvs genetiskt modifierad mat som ska stå emot bekämpningsmedel bidrar till lägre näringsinnehåll och mineralobalanser.
  • Konstgödsel med bla kalium och fosfor fungerar som antagonister till magnesium i jorden och gör att växterna inte innehåller lika mycket magnesium som tidigare.